Dacă pentru occidentali haremul e un loc misterios unde se
materializează ascunse fantezii erotice, pentru orientali acesta e mai curând o
instituţie. Haremul e parte nu doar din tradiţia religioasă, dar şi din vechea
organizare a statului otoman. Relaţiile în interiorul haremului (care se
traduce prin “locul interzis”) erau mai curând ceremoniale, cu un personal
numeros de aproximativ 10 servitori pentru fiecare cameră.
Poligamia e tolerată în islam, deşi nu e explicit o normă impusă de profetul Mahomed, care a avut el însuşi 11 neveste. Cea mai tânără dintre soţiile lui Mahomed şi favorita, Aişa, avea doar nouă ani la căsătorie. Coranul menţionează poligamia o singură dată, limitând numărul de soţii la patru, dacă soţul îşi poate permite întreţinerea lor, în special ca măsură de protecţie a orfanilor. În general, până târziu în evul mediu, inclusiv în lumea creştină monogamă, căsătoria era mai mult o afacere între familii, pentru conservarea averii şi asigurarea traiului, decât continuarea unei poveşti de dragoste. Chiar şi capetele încoronate, care ar fi avut posibilitatea să se bucure de viaţa într-o familie, erau victimele mariajelor aranjate.
În aripa haremului din Palatul Dolmabahce în
Turcia, camerele soţiilor sultanului şi concubinelor erau separate de
apartamentele acestuia de apartamentul mamei sultanului, care monitoriza
circulaţia femeilor şi tratamentul lor. Copiii sub anumite vârste trăiau
împreună cu mamele lor în harem, alături de menajere, degustători de mâncare,
cafegii, bucătari, frizeri, eunuci, toţi sub coordonarea unei Doamne a
Haremului.
Cu 15.000 de mp, palatul Dolmabahce e cea mai
mare reşedinţă din
Turcia şi una dintre cele mai frumoase din Europa. A fost
construit la
mijlocul secolului XIX, în timp ce Imperiul Otoman încerca să se
modernizeze, deschizându-se către Vest. Stilul palatului combină
barocul,
rococo-ul, neoclasicismul cu tradiţia turcă şi arta islamică.
Cu faţada sa
sculptată la câteva metri de malul mării, palatul pare să
plutească graţios pe
maul Bosforului, în vreme de salonul de recepţii
e pur şi simplu ameţitor.
Dormitoarele sultanului şi ale soţiilor regale
sunt puternic
decorate şi au mobilier din Japonia şi Europa, în timp ce
covoarele sunt lucrate manual în fabrica din Hereke. Baia
(hamam) joacă un rol
crucial în arhitectura islamică.
Include zone cu apă rece şi apă caldă, saună
şi loc de
odihnă. Ea e folosită şi ca relaxare şi ca pregătire
obligatorie
înaintea rugăciunilor de peste zi. O oglindă
uriaşă de Murano, o platformă din
marmură sculptată şi
faianţa violetă dau băii un profil artistic.
Salonul Roz a fost folosit de mama sultanului şi mai apoi de Ataturk, având unul din cele mai preţioase covoare din palat.
Imaginea idilica si romantica a Haremului in viziunea omului modern se refera la acele taramuri exotice, palate fabuloase, desprinse parca din "O mie si una de nopti", la frumoasele femei diafane, cu trupurile invaluite in valuri stravezii si cu chipurile ascunse privirii muritorilor de rand, lasand sa se vada doar ochii migdalati.
Adevărul este însă mai puțin romantic decât această imagine languroasă, întrucât de-a lungul vremii haremurile au reprezentat locuri unde s-au țesut cele mai mârșave intrigi și s-au comis cele mai groaznice crime.
Aceasta viziune își are rădăcinile undeva în imaginea haremurilor din secolele XVI si XVII în Imperiul Otoman.
Adevărul este însă mai puțin romantic decât această imagine languroasă, întrucât de-a lungul vremii haremurile au reprezentat locuri unde s-au țesut cele mai mârșave intrigi și s-au comis cele mai groaznice crime.
Aceasta viziune își are rădăcinile undeva în imaginea haremurilor din secolele XVI si XVII în Imperiul Otoman.
Topkapî
În aceasta perioadă, haremurile jucau un rol important în sistemul de guvernare a Imperiului Otoman. Această perioadă din istorie este cunoscută drept Domnia Femeilor sau Kadinlar Sultanati. Implicarea femeilor din Harem in politică, mai exact a Valide Sultan ( Mama Sultanului sau Regina Mama ), a favoritelor Sultanului, care i-a diminuat acestuia puterea și pozitia în Imperiul Otoman. Cum Sultanul era seful Guvernului (Divan), aceasta implicare a femeilor s-a dovedit a fi in detrimentul Statului Otoman.
Harem (araba حرم, ḥaram, insemnand „loc interzis”) este un cuvânt ce semnifica „interzis” sau „tabu”. Este un cuvânt specific societații islamice, constituind o formă de organizare socială, ca și familia. Pe de altă parte, acest cuvânt face referiri și la partea „arhitecturală”, deoarece haremul constituie și asezâmantul specific activității pe care o semnifică, în sensul că este un adevărat complex, cu spital, dormitoare, moschei etc.
Sultanii turci, cei mai faimoși posesori de haremuri din lume, pâna la stabilirea capitalei Imperiului Otoman la Constantinopole-Istanbul, femeile nu aveau un palat special destinat, ci trăiau în apartamentele sultanului ori îl însoțeau in expedițiile sale războinice, alături de o numeroasă suită. Abia după caderea Bizanțului, Mehmed al II-lea va ridica palatul Topkapi, reședinta suveranilor turci pentru următoarele patru secole. În limba turcă, Topkapi înseamnă "Poarta cu Tunuri", trimitere la faptul ca palatul era puternic fortificat, fiind înălțat pe o colină, intre Bosfor, Cornul de Aur și țărmul Mării Marmara.
Nu trebuie să ne imaginăm însă că Topkapi era un palat destinat exclusiv haremului. Inițial, el adăpostea întreaga curte otomană, aproape patru mii de sclavi, funcționari și militari, dedicați trup si suflet slujirii Sultanului. Dacă în aripa palatului numita "selamlik", bărbații aveau acces, aici Sultanul iși primea oaspeții și se sfătuia cu miniștrii săi, în harem nimeni, în afara eunucilor albi sau de culoare, nimeni nu putea pătrunde. Cele mai apreciate odalisce proveneau din Caucaz și erau faimoasele sclave circaziene. Dar nici europencele nu erau de lepădat.
Concubinele aduse în harem învățau și își asumau cultura islamică în totalitate, iar cele mai bune dintre ele ocupau funcții administrative (șefe peste servitori), iar altele erau oferite Sultanului, constituind însăși dinastia. Femeia care trebuia adusa sultanului trecea printr-un lung șir de pregătiri, prin ceremonia numita „hamam”, pentru a arata si a se comporta perfect in fata sultanului. Multe dintre concubinele și odaliscele Haremului Imperial erau unele dintre cele mai frumoase femei din Imperiul Otoman. Fetele tinere, de o frumusețe răpitoare erau trimise la curtea Sultanului ca și daruri din partea conducătorilor altor țări. Altele erau cumpărate de pe piețele de scalvi, răpite sau vândute chiar de către familiile lor sărace. Toate sclavele care erau aduse în Harem erau denumite odalisce, sau “femei de la curte” cu rolul de simple servitoare. Odaliscele nu erau prezentate Sultanului. Doar cele care erau de o frumusețe răpitoare sau extraordinar de talentate erau văzute ca potențiale concubine și erau instruite în acest scop. Erau învățate să danseze, să recite poezii, să cânte la instrumente muzicale și mai ales sa stăpânească arta erotica. Doar cele mai înzestrate odalisce erau prezentate Sultanului ca și "gedikli" (slujnice în așteptare). Multe din femeile unui harem nici nu îl vedeau vreodată pe Sultan, ele deveneau slujnice pentru treburile zilnice. În general, odaliscele erau slujnice ale ”oda” (odaie, cameră) favoritelor sau conducătoarelor haremului.Exista o ”Stăpână a hainelor” sau o ”păstrătoare a băilor” sau o ”păstrătoare a bijuteriilor”. Era posibil pentru o odaliscă să înainteze în rang și să își securizeze poziția.
Cele mai puternice femei in Harem erau Valide Sultan si Kadin. Valide Sultan era responsabila cu mentinerea ordinii in Harem. Făcând parte din Familia Imperiala și având o vârsta, Valide era ca un ghid și o profesoară care veghea asupra fiului ei invâțandu-l diferite strategii politice. Deseori, ea era rugată să intervină asupra deciziei Sultanului, când Mufti sau Vizirii credeau ca Sultanul a luat o decizie greșită.
Kadins erau femeile preferate ale Sultanului. Tradiția permitea ca Sultanul să aibă patru Kadins și un număr nelimitat de concubine. Kadins erau echivalentul ca poziție socială cu cea a unei soții legale și li se dădeau apartamente, sclavi și eunuci. De exemplu, pe perioada sultanatului lui SELIM al-II-lea, bas kadin Nurbanu avea un anturaj de 150 de femei care slujeau.Cantitatea și valoarea proprietăților, hainelor, bijuteriilor erau direct proporționale cu afecțiunea sultanului pentru ele.
Haremul din Topkapi este împărțit în patru secțiuni: prima, alocată șefilor peste eunucii negri, apoi poarta comună a haremului, care duce la curtea pavată interioară înconjurată de clădiri unde trăiesc mama sultanilor, sultanii și prinții.
Astăzi, localnicii afirmă ca în holurile palatului Topkapi mai răsună încă bocetele și plânsetele miilor de femei care au trăit intre aceste ziduri.
Inițial în harem se păstra averea.Ce nu stiați este că nu toți sultanii preferau femeile... Mehmet al II-lea el-Fatih =Cuceritorul (al Constantinopolelui in 1453) iubea baiețeii, iar Osman al III-lea avea niște papuci cu tălpi de fier care făceau zgomot când umbla prin harem astfel încat femeile să audă și să fugă.Altfel, dacă erau văzute de sultan erau omorâte.
Chiar daca este cel mai adesea asociat societatilor medievale arabe, haremul reprezinta un fenomen social larg raspandit in Asia, marturii despre existenta unor asemenea palate ale placerilor provenind din China si India antica. In India, ele se numeau purdah sau zenana, in vechea Persie, andarun. Se spune ca regele hindus Tamba din Banaras (secolul VI i. Chr.) ar fi avut un harem cu 16.000 de femei – o cifra desigur exagerata, dar care ne da o idee despre importanta acordata acestei institutii. Peste aceasta armata de femei era stapana favorita regelui, frumoasa Sussondi, care il cucerise pe acesta, spune legenda, prin talentul ei la aruncatul zarurilor... Regii persi aveau si ei haremuri cu sute de fete si devenise o traditie ca, dupa o expeditie de prada, satrapii sa trimita suveranilor cele mai frumoase femei capturate.
Organizare si diversificare
Revenind la harem, să spunem că, în afara soțiilor și
concubinelor suveranului, ori a eunucilor, el mai găzduia și
fiii naturali ai sultanilor, ce nu împlinisera încă vârsta
maturitații. De altfel, acesta era și scopul haremului: să
ofere cât mai mulți potențiali urmași la tron,
Recorduri incredibile
Printre cele mai numeroase haremuri atestate ca
atare, un loc fruntaș îl ocupă cel al șeicului arab
Ghiyas-ud-Din Khilji, care a domnit în secolul XV.
Până la varsta de 50 de ani, când a preluat tronul, la
moartea tatălui său, acesta se dedicase exclusiv
pasiunilor sale: vânătoarea și strângerea cât mai
multor femei în harem. Dacă auzea despre existența
vreunei fete frumoase, Ghiyas nu se lăsa până nu o
cucerea, ori cu bani, ori cu forța armelor,
declanșând adevarate războaie din această cauză.
Regele Mongkut al Siamului (1804-1868) se putea
lăuda și el cu 9000 de soții și concubine care locuiau
într-un oraș special construit pentru ele, Nang Harm
(Orașul femeilor cu văl). Înconjurată de ziduri
puternice, așezarea nu găzduia decât femei și
eunuci, orice bărbat în putere care îndrăznea să
pătrundă acolo fiind ucis pe loc. Nu-i de mirare că,
având o asemenea „bază de reproducție”, suveranul
siamez a lăsat în urmă 66 de copii. Un alt campion
în domeniu a fost hanul mongol Kublai (1215-1294),
ce dispunea de 7000 de concubine, care erau
înlocuite la fiecare doi ani de alte fete, tinere și
proaspete .
Se spune că un factor important în declinul Imperiului Otoman l-a constituit haremul. Femeile erau din ce în ce mai numeroase, iar intrigile în cadrul haremului erau interminabile. Sultanul risipea sume enorme din visterie ca să mulțumească favoritele. Murat al II lea a avut 20 de fii si 27 de fiice de la soțiile și concubinele sale, ceea ce a dus la o luptă acerbă între moștenitori, pentru acapararea puterii.
Sultanii erau uneori rău sfatuiți de femeile haremului, ceea ce a dus la un regim de haos și corupție. Sultanul era "depărtat" de la îndatoririle pe care le avea în guvernarea statului, prin femei, vin și distracții. Fiecare dorea să obțină foloase de partea sa: țările vasale dăruiau femei tinere în speranța de a încheia tratate în favoarea lor, vizirii și înalții demnitari de la curte, atargeau atentia Sultanului de la treburile statului tot prin astfel de cadouri, Regina mamă nu lua întoteauna o bună decizie sau iși influienta fiul în dezavantajul acestuia și în avantajul nepotului favorit, etc.
Moartea prematură a ultimului Sultan și preluarea puterii de către fiul minor (condus de Regia mamă) a fost o catastrofă. Puterea Sultanului s-a diminuat considerabil, iar Imperiul cunoaște declinul , iar în 1877-1879 dispare.
Harem? Există și astăzi în lumea musulmană, unde prin lege, bărbatul poate avea patru soții legale și concubine nenumărate, cu condiția să le poata intreține. Unii gândesc că haremul este constituit spre plăcerea și binedispoziția continuă a bărbatului. De fapt este doar o "demonstrație de putere", o modalitate de a perpetua aceasta "putere" prin nașterea de moștenitori băieți. Este o modalitate de carism, pentru că în harem (deci în grija bărbatului, șeful familiei) intră și femeile bătrâne, văduvele din familie, surori și fiice. Este o modalitate a bărbatului de-a recunoaște rolul femeii în viață, este un mod de-a trai conform unei mentalități.
Astăzi, localnicii afirmă ca în holurile palatului Topkapi mai răsună încă bocetele și plânsetele miilor de femei care au trăit intre aceste ziduri.
Inițial în harem se păstra averea.Ce nu stiați este că nu toți sultanii preferau femeile... Mehmet al II-lea el-Fatih =Cuceritorul (al Constantinopolelui in 1453) iubea baiețeii, iar Osman al III-lea avea niște papuci cu tălpi de fier care făceau zgomot când umbla prin harem astfel încat femeile să audă și să fugă.Altfel, dacă erau văzute de sultan erau omorâte.
Chiar daca este cel mai adesea asociat societatilor medievale arabe, haremul reprezinta un fenomen social larg raspandit in Asia, marturii despre existenta unor asemenea palate ale placerilor provenind din China si India antica. In India, ele se numeau purdah sau zenana, in vechea Persie, andarun. Se spune ca regele hindus Tamba din Banaras (secolul VI i. Chr.) ar fi avut un harem cu 16.000 de femei – o cifra desigur exagerata, dar care ne da o idee despre importanta acordata acestei institutii. Peste aceasta armata de femei era stapana favorita regelui, frumoasa Sussondi, care il cucerise pe acesta, spune legenda, prin talentul ei la aruncatul zarurilor... Regii persi aveau si ei haremuri cu sute de fete si devenise o traditie ca, dupa o expeditie de prada, satrapii sa trimita suveranilor cele mai frumoase femei capturate.
Desigur, cele mai cunoscute haremuri au
aparținut sultanilor turci, iar aceasta instituție,
care de multe ori a dictat politica unui întreg
imperiu, nu va dispare decât în 1909, odată cu
abdicarea ultimului sultan, Abdul al-Hamid
al-II lea. La ora actuală, oricât ar părea de
curios, există înca haremuri în unele țări arabe,
dat fiind faptul că religia islamică permite
bărbaților să aibă mai multe femei, funcție de
avere.
Haremul sultanilor turci adăpostea
sute de femei, dintre care multe
nici nu ajungeau vreodata sa
treaca prin patul stapanului,
mucezind pana la batranete
dincolo de zidurile intangibile ale
palatului imperial. Toate erau sub
supravegherea stricta a mamei sultanului, care
alegea ea insăși favoritele pentru fiul sau,
dintre cele mai frumoase si mai distinse tinere
din harem, și a eunucilor. Aceștia erau barbati
care devenisera impotenti prin mutilarea sau
indepartarea totala a organelor genitale
externe. De obicei, lor li se taiau, inca din
copilarie, testiculele, dar initial, in antichitate,
solutia adoptata era una mult mai radicala:
copiilor de sex masculin destinati sa devina
eunuci nu li se mai dadea voie sa bea apa trei
zile, apoi li se retezau, cu un brici ascutit,
toate organele sexuale, legate cu o sfoara.
Pentru a nu se infecta, rana era arsă cu fierul
roșu și deasupra se presăra cenușă. Timp de
alte câteva zile li se umezeau doar buzele cu
apă, apoi, când rana de sub pântece prindea
coajă, li se administrau mari cantitați de apa.
În cele din urma, lichidul venit pe tractul urinar
reușea să „spargă” coaja într-un loc și de
atunci înainte, bieții oameni urinau doar pe
acolo... Puținii care rezistau acestui tratament
– mortalitatea era de aproape 90% – intrau în
slujba suveranilor.
aparținut sultanilor turci, iar aceasta instituție,
care de multe ori a dictat politica unui întreg
imperiu, nu va dispare decât în 1909, odată cu
abdicarea ultimului sultan, Abdul al-Hamid
al-II lea. La ora actuală, oricât ar părea de
curios, există înca haremuri în unele țări arabe,
dat fiind faptul că religia islamică permite
bărbaților să aibă mai multe femei, funcție de
avere.
Haremul sultanilor turci adăpostea
sute de femei, dintre care multe
nici nu ajungeau vreodata sa
treaca prin patul stapanului,
mucezind pana la batranete
dincolo de zidurile intangibile ale
palatului imperial. Toate erau sub
supravegherea stricta a mamei sultanului, care
alegea ea insăși favoritele pentru fiul sau,
dintre cele mai frumoase si mai distinse tinere
din harem, și a eunucilor. Aceștia erau barbati
care devenisera impotenti prin mutilarea sau
indepartarea totala a organelor genitale
externe. De obicei, lor li se taiau, inca din
copilarie, testiculele, dar initial, in antichitate,
solutia adoptata era una mult mai radicala:
copiilor de sex masculin destinati sa devina
eunuci nu li se mai dadea voie sa bea apa trei
zile, apoi li se retezau, cu un brici ascutit,
toate organele sexuale, legate cu o sfoara.
Pentru a nu se infecta, rana era arsă cu fierul
roșu și deasupra se presăra cenușă. Timp de
alte câteva zile li se umezeau doar buzele cu
apă, apoi, când rana de sub pântece prindea
coajă, li se administrau mari cantitați de apa.
În cele din urma, lichidul venit pe tractul urinar
reușea să „spargă” coaja într-un loc și de
atunci înainte, bieții oameni urinau doar pe
acolo... Puținii care rezistau acestui tratament
– mortalitatea era de aproape 90% – intrau în
slujba suveranilor.
Ultimul eunuc al ultimului imparat
Deși sunt asociați haremurilor orientale, eunucii au
cunoscut gloria
mai întâi în societatea romana și cea bizantina (termenul eunouchos
este de origine greacă și înseamnă „păzitorii camerei de culcare”).
Într-adevar, în Roma imperială, eunucii aveau ca sarcină paza
împaratului și a soției acestuia, precum și educația tinerelor lor
odrasle. Și inChina , unde
eunucii au o tradiție milenară, ei erau
insărcinați cu supravegherea femeilor din casa imperială. Interesant
e faptul ca mulți eunuci proveneau din familii nobile, care vedeau în
castrarea fiilor lor o cale de a-și sluji împaratul. Privați de plăcerile
sexuale, eunucii agoniseau averi uriașe și deseori deveneau mai
puternici decât stapânii lor. În secolul XVII, bunăoara, eunucul Wei
Zhongxian a condus efectivChina ,
închizându-l pe împarat în harem!
Un alt eunuc, Zheng He, a devenit amiral, descoperind se pare
America
înaintea lui Columb. Sun Yaoting, ultimul eunuc chinez a
murit in 1996, la venerabila etate de 94 de ani, după ce-l slujise cu
credință pe ultimul imparat, Pu Yi.
mai întâi în societatea romana și cea bizantina (termenul eunouchos
este de origine greacă și înseamnă „păzitorii camerei de culcare”).
Într-adevar, în Roma imperială, eunucii aveau ca sarcină paza
împaratului și a soției acestuia, precum și educația tinerelor lor
odrasle. Și in
insărcinați cu supravegherea femeilor din casa imperială. Interesant
e faptul ca mulți eunuci proveneau din familii nobile, care vedeau în
castrarea fiilor lor o cale de a-și sluji împaratul. Privați de plăcerile
sexuale, eunucii agoniseau averi uriașe și deseori deveneau mai
puternici decât stapânii lor. În secolul XVII, bunăoara, eunucul Wei
Zhongxian a condus efectiv
Un alt eunuc, Zheng He, a devenit amiral, descoperind se pare
murit in 1996, la venerabila etate de 94 de ani, după ce-l slujise cu
credință pe ultimul imparat, Pu Yi.
Organizare si diversificare
Revenind la harem, să spunem că, în afara soțiilor și
concubinelor suveranului, ori a eunucilor, el mai găzduia și
fiii naturali ai sultanilor, ce nu împlinisera încă vârsta
maturitații. De altfel, acesta era și scopul haremului: să
ofere cât mai mulți potențiali urmași la tron,
într-o perioada când nivelul mortalitații
infantile era foarte
crescut. Organizarea era exemplară și regulile
respectate cu
Împărații chinezi dispuneau de o soție
principală – care
purta titlul oficial de împărăteasă, trei
prime-concubine,
nouă soții de rang secund, 27 concubine de rangul trei si
81
de ranguri mai mici, în total 121 de femei aflate permanent
la dispoziția
lor.
Sultanii turci
aveau, de obicei, 300 de femei,
iar gradele erau în ordine inversă
decât la
chinezi: cele de rangul unul erau doar slujnice,
cele de
rangul doi se culcasera o singură dat cu
stăpânul, cele de rangul trei
treceau frecvent prin patul
acestuia și, în
sfârșit,
cele de rangul patru erau considerate
„favorite”,ele dăruindu-i sultanului
copii. De
sigur, dintre acestea cea mai apreciată era cea
care
îi oferea suveranului primul născut de
stirpe bărbătească.
Dacă micuțul devenea
cândva, la rândul său, sultan, mama lui e
ra numită sultana „valide”, primind puteri
discreționare
asupra întregului harem.
Odaliscele au inventat jocul de carti
Spre deosebire de femeile din haremurile turcești,
care puteau fi și
sclave sau prizoniere de război, împărații chinezi nu
acceptau decât
fete de rang înalt, provenite din rândurile aristocrației și
beneficiind
de o educație fără cusur. Femeile sultanilor primeau aceasta educație
abia în harem, ele având dascăli eunuci care le învățau să scrie, să
citească,
să cânte la instrumente muzicale, si fiind inițiate în arta
plăcerilor de către
concubinele mai experimentate, în așa fel încât să
știe cum să trezească simțurile
sultanului. Ca o anecdotă, să adăugăm
ca tot femeile din harem au fost cele
care au inventat jocul de carți,
probabil din plictiseală... Femeile care îi dăruiau
fii sultanului aveau
un statut social foarte ridicat. Ele primeau propriile
apartamente,
erau înconjurate de armate întregi de servitoare și eunuci și
adunau
averi fabuloase. La turci, ca și la chinezi, sultanul își alegea
partenerele nu văzându-le direct, ci admirând tablourile acestora,
pictate de
artiștii de la curte. Abia după ce parcurgea o întreagă
asemenea „expoziție”,
sultanul era în măsură să decidă dacă o
femeie merita sau nu să fie aleasă...
Recorduri incredibile
Printre cele mai numeroase haremuri atestate ca
atare, un loc fruntaș îl ocupă cel al șeicului arab
Ghiyas-ud-Din Khilji, care a domnit în secolul XV.
Până la varsta de 50 de ani, când a preluat tronul, la
moartea tatălui său, acesta se dedicase exclusiv
pasiunilor sale: vânătoarea și strângerea cât mai
multor femei în harem. Dacă auzea despre existența
vreunei fete frumoase, Ghiyas nu se lăsa până nu o
cucerea, ori cu bani, ori cu forța armelor,
declanșând adevarate războaie din această cauză.
Regele Mongkut al Siamului (1804-1868) se putea
lăuda și el cu 9000 de soții și concubine care locuiau
într-un oraș special construit pentru ele, Nang Harm
(Orașul femeilor cu văl). Înconjurată de ziduri
puternice, așezarea nu găzduia decât femei și
eunuci, orice bărbat în putere care îndrăznea să
pătrundă acolo fiind ucis pe loc. Nu-i de mirare că,
având o asemenea „bază de reproducție”, suveranul
siamez a lăsat în urmă 66 de copii. Un alt campion
în domeniu a fost hanul mongol Kublai (1215-1294),
ce dispunea de 7000 de concubine, care erau
înlocuite la fiecare doi ani de alte fete, tinere și
proaspete .
Motivul existenței haremului se poate devea în istoria culturală otomană. Tradiția otomană se baza pe sclavele concubine și soțiile legale pentru reproducere. Sclavele concubine erau utilizate pentru reproducerea sexuală. Haremul demonstra caracterul patriarhal al puterii , puterea fiind transmisă ereditar , numai prin copiii de sex bărbătesc.Spre deosebire de soții , fiilor sclavelor concubine nu li se recunoștea vreun drept de moștenire . Pentru ca soțiile aveau interese în propriile familii , erau preferate concubinele , dacă bărbatul își putea permite una.Asta a condus la evoluția poziției concubinelor până la o forma egală de reproducere , dar fără să fie nevoie de căsătorie și fără teama trădării ca în cazul soțiilor.Femeile își exercitau rolul din harem și în cadrul propriei familii. Deși nu aveau bază legală de a avea vreo pretenție la putere, pe măsură ce creștea favoarea lor în ochii sultanului , pe atât creștea și rangul lor, oferindu-li-se titluri până la cel ”soldățesc” de Sultan, titlu ce reflecta puterea lor politică și legitimatea în cadrul familiei regale.
În sec. al-XVI-lea, și bărbații și femeile , membrii familiei imperiale primeau titlul de ”sultan”.Rolul concubinei regale favorite a început să scadă în sec. al-XVII-lea și titulatura s-a schimbat în ”Kadin” sau ”Haseki” care erau titluri rezervate pe vremuri pentru membrii mai puțin marcanți ai familiei regale.De aceea, numai regina mamă era numită ”sultan” (Valide Sultan). Asta arată puterea ei. Un bărbat poate avea un număr nelimitat de concubine sau odalisce, dar doar o singură mamă.
Multe din concubine și odaliscele haremului imperial erau printre cele mai frumoase femei din imperiu. Fete tinere de o frumusețe extraordinară erau trimise Curții imperiale , d multe ori ele reprezentau cadouri de la guvernatori. Cele mai multe erau caucaziene, georgiene și uzbekistaneze. Multe georgiene și caucaziene erau încurajate de familii să intre în harem ca sclave promițându-le o viață de lux.
Odaliscele erau la baza ierarhiei haremului și nu erau considerate îndeajuns de frumoase pentru a fi prezentate sultanului, dar cele care se distingeau prin frumusețe - ca potențiale concubine - erau totuși educate pentru a deveni talentate animatoare.
Cea mai mare onoare pe care un sultan o putea arăta unui musafir era aceea de a-i prezenta o odaliscă care nu trecuse încă prin patul lui.
Concubinele erau ceea ce astăzi am numi ”o femeie de o noapte”. Ele puteau fi prezentate sultanului și , după o noapte, se putea să nu îl mai întâlnească niciodată , doar dacă rămâneau însărcinate și nășteau băieți. În acest caz deveneau ikbal (favorită).
Ierarhia era , în general :
- odaliscă (virgină)
- concubină (o noapte)
- ikbal (favorită)
- kadin (”soție” favorită)
Eunucii erau parte integrantă din harem și femeile reprezentau doar 50 % din ierarhia haremului.Fiind considerați a fi ”mai puțin decât un bărbat”, prin urmare nu erau tentați de femei și rămâneau loiali doar sultanului.Eunucii erau castrați și deci nu reprezentau un pericol pentru sanctitatea haremului.
Conform tradiției musulmare, nici un bărbat nu avea voie să ridice ochii la vreuna din feeile haremului, deci era nevoie de cineva ”mai puțin decât un bărbat” să asigure securitatea. Eunucii erau prizonieri de război sau sclavi castrați la pubertate și condamnați la o viață de servitudine.
Eunucii albi proveneau din zonele creștine din Caucazia, Georgia și Armenia. Mai erau aleși și din prizonierii luați din Ungaria, Slovenia și Germania.
Eunucii negri erau capturați din Egipt, Abisinia (Etiopia) și Sudan.Erau apoi transportați în piețele din Mecca, Medina, Beirut, , Izmir, Istanbul și de la Marea Mediterană.Toți eunucii erau castrați pe drumul spre piețe de către egiptenii creștini sau de evrei pentru că Islamul interzicea castrarea, dar nu și utilizarea sclavilor castrați.
Erau eunuci diferiți ;
Sandali sau ”rași curat” (Părțile private erau retezate dintr-o singură tăietură, apoi un tub subțire de lemn sau cositor era fixat în uretră, rana era cauterizată cu ulei încins apoi era culcat în bălegar.Dieta consta din lapte și , dacă nu era la pubertate, reușea să supraviețuiască).
Eunucii al căror penis era amputat : aceștia păstrau puterea de copulație și procreere, fără a avea ”mijloacele” necesare
Eunucii sau clasicii thlibias sau ”semivir”: cărora li se îndepărtau testiculel, în timp ce eunucii albi făceau parte mai mult din ultimile 2 categorii.
Eunucii negrii erau mai mulți din prima categorie, în timp ce eunucii albi făceau parte mai mult din celelalte 2 categorii. Din cauza lipsei organelor, eunucii negrii serveau în harem, în timp ce eunucii albi serveau mai mult în instituții guvernamentale (și departe de femei). La mărimea Imperiului Otoman, numărul eunucilor care serveau in Seraglio (palat) erau între 600-800.
Cei mai mulți soseau de la guvernatorii de provincii drept cadou. La sfârșitul perioadei de formare, li se atribuiau slujbe. Eunucii albi erau trimiși sub patronajul diverșilor oficiali guvernamentali sau chiar în serviciul Sultanului însuși la Topkapî.Cei negrii erau plasați în haremuri sub patronajul Kadinelor sau fiicelor ori surorilor sultanului. Șefii eunucilor negrii puteau servi și sub Kizlar Agha (master of the girls).
Kizlar Agha era al treilea rang de ofițer în imperiu, după sultan și marele vizir (Chief Minister). Era comandantul Corpului de Baltaci (halebardieri - parte din armata otomană). Poziția lui era de pașa (general) al celor 3 cozi (cozile făceau referință la coada de păun, cel mai mare număr de pene ce putea fi purtat era de 4 și numai sultanul putea avea așa ceva). Rangul îi permitea să se apropie de sultan oricând dorea, putea să fie mesager particular între sultan și Marele Vizir. Era legătura cea mai importantă între sultan și Valide Sultan. Kizlar Agha ducea noile odalisce în iatacul sultanului și era singurul bărbat care putea să intre în harem dacă ar fi existat vreo situație de urgență nocturnă. Datoria lui era să protejeze femeile, să aprovizioneze sau să cumpere ce era necesar odaliscelor pentru harem, să supravegheze felul în care se face promovarea în harem (în general, după moartea vreunei Kadîne de rang înalt) și a eunucilor.El era și martor la căsătoria sultanului , la ceremoniile de naștere și aranja toate ceremoniile și sărbătorile regale cum ar fi circumcizia, nunta și călătoriile de plăcere.
Deasemenea el aducea sentința in harem când vreuna din femei era acuzată de crimă, el lua femeile vinovate și le ducea călăului care le băga în sac și le arunca în Bosfor.
Șeful eunucilor albi (Kapi Agha) - era liderul serviciului intern (birocrația palatului) și șeful Școlii palatului (școala eunucilor albi) Mai era și ”păstrătorul porților” , șeful infirmeriei li maestrul de ceremonii al Seraglio. Kapi Agha controla toate mesajele, petițiile și documentele de Stat adresate sultanului și i se permitea să vorbească direct sultanului. În 1591 Murad al-III-lea transferă puterea de la eunucii albi la cei negri din cauza delapidărilor și crimelor abjecte prea numeroase, toate atribuite eunucilor albi (printre acuzații era și faptul că aveau o pretinsă intimitate cu femeile haremului). Pierderea competenței Kapilor Agha a însemnat reducerea atribuțiilor la ceremonii (care implicau multe reduceri salariale) și reducerea venitului lor total.
La origine, Kapi Agha erau singuri eunuci care puteau vorbi cu sultanul direct și singuri, dar importanța lor a scăzut cu timpul. Valide Sultan și Kizlar Agha erau singurii care puteau cere audiență particulară sultanului. Din cauza posibilei neloialități, eunucii albi au început să aibe slujbe care să nu îi aducă în contact cu femeile din harem pentru că mulți suferiseră castrări incomplete (mai aveau încă penis).Numărul total de eunuci albi în Seraglio era între 300 și 900. În ultimii 600 ani puterea eunucilor negrii a crescut.Pe perioada Sultanatului Femeilor (Kadînlar Sultanati), eunucilor le-a crescut nivelul de acțiune politic vorbind prin a profita de copii sultanilor sau celor ce erau incompetenți mintal. Asta se întâmpla pe perioada întronării copiilor ca sultani ceea ce cauza instabilitate politică. Sultanii foarte tineri, adolescenți, erau ”ghidați” de regenți (Valide Sultan, Marele Vizir și alți suporteri ai reginei Valide). Kizlar Agha era complicele intimi și de valoare a lui Valide Sultan și a ale kadînelor.
Sultanii erau uneori rău sfatuiți de femeile haremului, ceea ce a dus la un regim de haos și corupție. Sultanul era "depărtat" de la îndatoririle pe care le avea în guvernarea statului, prin femei, vin și distracții. Fiecare dorea să obțină foloase de partea sa: țările vasale dăruiau femei tinere în speranța de a încheia tratate în favoarea lor, vizirii și înalții demnitari de la curte, atargeau atentia Sultanului de la treburile statului tot prin astfel de cadouri, Regina mamă nu lua întoteauna o bună decizie sau iși influienta fiul în dezavantajul acestuia și în avantajul nepotului favorit, etc.
Moartea prematură a ultimului Sultan și preluarea puterii de către fiul minor (condus de Regia mamă) a fost o catastrofă. Puterea Sultanului s-a diminuat considerabil, iar Imperiul cunoaște declinul , iar în 1877-1879 dispare.
Harem? Există și astăzi în lumea musulmană, unde prin lege, bărbatul poate avea patru soții legale și concubine nenumărate, cu condiția să le poata intreține. Unii gândesc că haremul este constituit spre plăcerea și binedispoziția continuă a bărbatului. De fapt este doar o "demonstrație de putere", o modalitate de a perpetua aceasta "putere" prin nașterea de moștenitori băieți. Este o modalitate de carism, pentru că în harem (deci în grija bărbatului, șeful familiei) intră și femeile bătrâne, văduvele din familie, surori și fiice. Este o modalitate a bărbatului de-a recunoaște rolul femeii în viață, este un mod de-a trai conform unei mentalități.
No comments:
Post a Comment